Sposoby na „przesilenie wiosenne”!

 

Po polsku nazywa się przesileniem wiosennym, po angielsku – spring blues’em. Nie uchodzi za jednostkę chorobową, ale daje nieprzyjemne objawy. Jak przetrwać początek wiosny w szczytowej formie?

Sposób na przesilenie wiosenne

Najpierw mówimy sobie „byle do wiosny” i czekamy na nią z utęsknieniem. Niezależnie od tego, jak długa i ostra była zima i jak obiecująco zaczyna się upragniona pora roku,  pierwsze jej sygnały powinniśmy witać z radością i ogólnym zadowoleniem. W końcu zakładamy, że wreszcie będzie cieplej, słoneczniej, a nas zaleje masa pozytywnej energii. Tymczasem nawet jeśli aura sprzyja, ciało może wysyłać inne sygnały. Ból głowy, senność o każdej porze dnia, rozdrażnienie, zmęczenie, osłabienie, a nawet depresyjne myśli i ból mięśni. Tak prezentuje swoje oblicze przesilenie wiosenne. Skąd się bierze? Z wariacji pogody – drastyczne zmiany temperatury, skoki ciśnienia, cztery pory roku w ciągu jednego dnia – słońce, deszcz, śnieg, wiatr – to winowajcy złego samopoczucia. Zwłaszcza wtedy, gdy należymy do szerokiego grona meteopatów, szwankuje nam układ sercowo-naczyniowy, albo mamy skłonności do depresji. Na szczęście istnieje kilka sposobów, aby przegonić zły nastrój i z radością na ustach doczekać do tej lepszej części wiosny.

Aktywność fizyczna

Podczas uprawiania sportu wydzielają się opiaty szczęścia – endorfiny, to one są w stanie przegonić zły nastrój. W połączeniu z witaminą D, która aktywuje się w kontakcie słońca ze skórą, wzmacnia się odporność organizmu i poprawia samopoczucie. Bonus – jędrniejsze ciało latem. Ale jeśli zima przykuła nas do sofy, nie forsujmy się na dzień dobry. Zacznijmy od długich spacerów. Albo zgłośmy się do trenera osobistego, który rozpisze zindywidualizowany program ćwiczeń.

Dieta

Obniżony nastrój może zwiększyć ochotę na słodycze. Ale nie tędy droga, teraz organizm potrzebuje bomby witaminowej, składników odżywczych, które postawią go na nogi. Do jadłospisu warto wkomponować kasze, które zawierają witaminy z grupy B, E, PP, a także dużą ilość minerałów (m.in. potas, magnez, cynk, wapń i żelazo), ryby, orzechy, pieczywo pełnoziarniste, warzywa (zwłaszcza brokuły i szparagi) i owoce. Dobrze zrobią też tzw. superfoods – nasiona chia, chlorella czy spirulina.

Sen

Badania donoszą, że zaburzenia snu w tempie natychmiastowym odbijają się na samopoczuciu – szybciej niż zwykle ogarnia nas złość, frustracja, smutek. W trosce o swoje zdrowie psychicznie (i ładny wygląd – niewystarczająca ilość snu wpływa na przedwczesne starzenie, wyszło w innym badaniu) eksperci radzą spać przynajmniej 8 godzin. Ważne, żeby położyć się przed 22, ponieważ tuż przed 23 nasze wewnętrzne laboratoria rozpoczynają pracę nad regeneracją poszczególnych narządów. Lepiej im nie przeszkadzać.

Zabawa

Gdy robimy coś kreatywnego, nasz mózg odwdzięcza się ogólnym dobrostanem. Malowanie obrazów, urządzanie ogródka, uczestnictwo w kursach gotowania lub samorozwoju mogą odwrócić uwagę od zmęczenia i doładować nas potrzebną energią. Jak się okazuje, wyjątkowo skuteczne jest przecieranie nowych ścieżek, które najbardziej stymulują umysł – nauka nowej umiejętności czy nawet wyznaczenie nowej drogi do pracy działają tak, jakbyśmy zdobyli Everest. Samoocena rośnie w oczach.

 

No Comments

Post A Comment